Wauw, het is goed om te weten dat ik niet alleen ben in deze Santa Fe-motornachtmerrie! Ik zit er middenin met een extra juridische strijd. Ik heb een lang verhaal, de mijne begint zoals iedereen hier, maar het einde kan ervoor zorgen dat je je beter voelt over de jouwe....
Ik heb een Santa Fe Sport uit 2017 en ik woon in San Diego. Ik ben de tweede eigenaar en heb hem in 2019 verkregen met 17.000 mijl. Ik kreeg er een goede deal voor en ik betaalde voor de uitgebreide garantie toen ik hem kreeg. Sindsdien ben ik absoluut dol op deze auto!
Bij ongeveer 75.000 mijl zag ik voor het eerst mijn olielampje branden. Ik was heel nauwkeurig geweest met het laten uitvoeren van mijn dealeronderhoud en ik had nog nooit van problemen met deze auto gehoord, vooral omdat ik geen reden had om onderzoek te doen. Per slot van rekening was het volgens recensies de nummer 1 SUV in de middenklasse en qua betrouwbaarheid in Amerika toen ik hem kocht.
Ik bracht hem bij mijn volgende onderhoudsbeurt en vertelde hen dat ik 3 of 4 quarts moest bijvullen sinds de laatste olieverversing, wat vreemd was. Ze keken en zeiden dat ik een scheur in mijn oliecarter had en dat ze het rapport zouden doorsturen naar de garantieafdeling. Ik vertelde hen dat ik geen druppels onder mijn auto had gezien, dus ik denk niet dat ik "quarts" zou verliezen door een scheur. Ik vermeldde dat ik een paar weken voor mijn werk naar het buitenland zou gaan en dat ze me gewoon een bericht moesten achterlaten wanneer ik moest komen om dit te laten repareren.
Ik kom terug en er zijn geen berichten. Ik bel ze 5 keer en laat een bericht achter voor iemand om contact met me op te nemen en natuurlijk geen terugbelverzoeken. De dealer waar ik de mijne naartoe breng, bevindt zich in een ander deel van de stad waar ik normaal gesproken geen reden heb om naartoe te gaan.
Afgelopen oktober ging ik eindelijk naar binnen om iemand te laten praten. Ze vertellen me dan dat de garantieaanvraag slechts 14 dagen geldig was en dat ik hem opnieuw moet laten bekijken. Ik vraag wanneer mijn garantie afloopt en ze vertellen me 92.000. Ik kijk en op dat moment zit ik op 93.000. Nu denk ik dat ik een vervanging van de oliecarter moet eten en ik heb mijn olieverversing toen zelf gedaan, omdat ik elke 2 tankbeurten een quart toevoeg.
Snel vooruit naar 16 februari, ik rijd naar Lake Havasu en plotseling gaat mijn controlelampje branden en begint de motor vreselijk te missen in het midden van de woestijn achter Barstow. Gelukkig haalde ik de volgende rustplaats en keek rond onder de motorkap en de auto en vond niets visueel verkeerd. Ik had toen olie en toen ik het huis verliet. Geen rook. Geen lekken. Hij startte meteen en liep als rotzooi, maar we konden het naar Havasu halen, wat toch de enige fatsoenlijke stad in de buurt was. In mijn achtertuin-monteur-geest heb ik een slechte cilinder, bougie of bobine.
Er zijn geen Hyundai-dealers binnen een uur van Havasu. Dus ik breng de hele zaterdagochtend door met het zoeken naar een mobiele monteur om langs te komen en ernaar te kijken. Er zijn er genoeg in de stad, maar ze waren ofwel druk of ze namen hun telefoon niet op. Een zei eindelijk dat hij contact met me zou opnemen en zou kijken. Uren gaan voorbij, ik bel hem. Hij zegt dat hij me meteen terugbelt en dat is het laatste wat ik van hem hoor. Hij stuurt mijn oproepen naar voicemail.
Hier is het gekke deel van dit verhaal: ik vind een kleine autoreparatiewerkplaats die zei dat ze me zondagochtend (19 februari) zouden ontmoeten en op zijn minst de motorcode zouden uitlezen. Ze waren super aardig, waren al een tijdje lokaal en hadden online 4- en 5-sterrenrecensies en de enigen die me toch zouden aannemen. De code die ze lazen was wat ik vermoedde, maar het was zondagochtend, dus de monteur kon er pas maandagochtend naar kijken. Ik moest die avond in Palm Springs zijn, dus ik liet hem bij hen achter en haalde een huurauto. Dit is wanneer ik online begin te zoeken om te ontdekken dat de Hyundai-motoren olie verliezen en dan uitvallen. Geweldig...
20 februari vertellen ze me dat mijn motor kapot is. Compressietest toont aan dat cilinder #3 op 0 pond staat en #4 op 100 pond. De andere twee lezen 190 (normaal). Dus ze zeggen dat ze de motor zullen vervangen voor $4700 en dat het een week zou duren om hem te installeren nadat ze hem binnen hebben gekregen. Ik denk dat dat echt geen vreselijke prijs is voor die klus. Ze hebben $2200 nodig om de gebruikte motor te bestellen, dus ik geef ze mijn creditcardnummer en ik ga in de huurauto op weg naar huis.
Ik bel wekelijks en praat met de monteur. Vriendelijke, spraakzame man. 3 weken later zegt hij dat de motor eindelijk binnen is en dat ze hem aan het controleren zijn om ervoor te zorgen dat de olie- en waterpompen goed zijn en hem dan installeren. Weer een week later en op 12 maart bel ik om er zeker van te zijn dat de dingen vorderen. Deze keer neemt een van de andere monteurs op en vertelt me dat de eigenaren met al het geld de stad zijn ontvlucht en dat er, afgezien van de diagnose, niets met mijn auto is gedaan en dat er nooit een motor is besteld. Het enige wat hij kan doen als de enige onbetaalde werknemer die er nog is, is ervoor zorgen dat ik mijn auto terugkrijg.
Nadat ik mezelf heb verzameld, bel ik onmiddellijk mijn bank en betwist ik eerst de kosten. Op 15 maart huur ik dan een U-Haul en rijd ik 5 uur naar Havasu om mijn auto op te halen, bedank de overgebleven eerlijke man daar en dien een politierapport in over het bedrijf. Gelukkig is mijn auto niet beschadigd en hebben ze hem niet uit elkaar gehaald. De politie informeert me dat de eigenaar/monteur met wie ik had gesproken een veroordeelde crimineel en seriematige oplichter is en dat het bedrijf op naam van zijn dochter staat en dat ze allebei op de vlucht zijn. De US Marshals en de politie van Havasu zijn naar hem op zoek.
Ik ben normaal gesproken een heel geduldig mens, maar ik belde Hyundai of North America en kon hun eindeloze telefoontraject niet verdragen dat me alleen maar terug wil verwijzen naar een lokale dealer. Gisteren en vandaag heb ik twee keer mijn dichtstbijzijnde Hyundai-dealer gebeld. Beide keren neemt niemand van de serviceafdeling op, dus spreekt hun receptioniste met me, neemt mijn informatie en probleem op en zegt dat ze het aan de serviceafdeling zal doorsturen.
De receptioniste van vandaag vertelt me dat ze de boodschap van gisteren niet in hun systeem ziet. Dus ze vertelt me dat ze de boodschap van vandaag doorstuurt naar de serviceafdeling en de servicemanager, gemarkeerd als dringend. Dat is 2 uur geleden en ze zijn nu gesloten...
Ik overweeg serieus om mijn auto te verkopen zoals hij is om de $5.000 die ik schuldig ben af te betalen en opnieuw te beginnen met iets anders.