Op 2 maart 2024 reden we met onze 2017 Hyundai Santa Fe Sport naar huis van een evenement in Oswego NY. Tijdens de terugreis naar ons huis in RI vanuit Oswego, hield onze Hyundai Sant Fe plotseling op met functioneren. We reden op een drukke snelweg toen de Hyundai zonder waarschuwing vermogen verloor en begon te bokken. Op dat moment ging het motorlampje branden, pas nadat we wisten dat we in de problemen zaten!
Gelukkig konden we naar de nabijgelegen afrit uitrollen en een parkeerplaats oprijden, zonder verdere incidenten. Dit was echter een zeer beangstigende ervaring. We konden onze Santa Fe Sport laten slepen naar de dichtstbijzijnde dealer, Mastrovito Hyundai #NY145.
We waren genoodzaakt een hotelkamer te nemen (die huisdiervriendelijk was, aangezien onze hond met ons meereisde). Dat was een uitdaging. Mijn man regelde de volgende ochtend een Uber-rit naar Enterprise voor een huurauto voor de rest van onze rit naar huis. Alle ochtendactiviteiten waren erg gehaast vanwege de “check-out tijd” in het hotel waar we verbleven. Zeker niet wat we hadden verwacht voor de zondag waarop we plannen hadden thuis met familie en vrienden die geannuleerd moesten worden.
De Service Manager van de Mastrovito Dealer (ik kan niet genoeg goede dingen over hen zeggen) informeerde ons dat hij het voertuig had ontvangen en zou proberen het probleem op te lossen. Dat lukte hem niet. Toen informeerde hij ons maandag/dinsdag dat de uitlaatpoortklep van de motor defect was, en hij een garantieclaim indiende. Hij wachtte op de onderdelen. De onderdelen waren niet op voorraad.
Nu, na twee en een halve week (20-3-24) worden we geïnformeerd dat onze cilinderkop defect is en vervangen moet worden. De Service Manager weet niet zeker wanneer hij de onderdelen krijgt, omdat ze ook niet op voorraad zijn!
Opgemerkt moet worden dat we ter voorbereiding op de reis naar Oswego, NY, onze Hyundai een week voor de motorschade naar onze lokale dealer hebben gebracht. We wilden er zeker van zijn dat de auto in topconditie was voor een lange rit. Bovendien gedroeg de auto zich vreemd, de serviceafdeling van Hyundai gaf aan dat er een code was, P2136. Ze voerden een software-update uit. samen met het voldoen aan terugroepacties en een spoeling/vervanging van het koelsysteem, een brandstofinjectieservice en een nieuwe oliekarterpakking. We dachten dat we klaar waren. Er werd niets meer aangegeven als probleem met onze Santa Fe Sport toen de serviceafspraak werd afgerond.
Na deze lange tijd hebben we nog steeds geen auto na 3 weken die oplopen tot 4 weken, samen met huurauto- en motelrekeningen en dinerkosten, Uber om toe te voegen aan onze schade/verlies!
We proberen nog een week autohuur te regelen en wie weet wanneer ik de auto terugkrijg.
De dealer heeft een reparatie aangevraagd
Ik heb al mijn servicerecords opgehaald van elke dealer en Jiffy Lube waar ik werk heb laten uitvoeren. Dit voertuig is zeer goed onderhouden aan de motor, samen met de buitenkant en het interieur. We hebben ons best gedaan om het voertuig te onderhouden, dat 118.000 mijl heeft gereden.
Ik ben teleurgesteld/bezorgd over Hyundai en deze Santa Fe Sport. Ik had meer dan 200.000 mijl met de motor moeten rijden voordat er groot onderhoud nodig was.
De vraag is of Hyundai de handschoen opneemt en de motor en onze kosten dekt.
Dat zal onze volgende aankoop van een Hyundai of niet bepalen.
“Bij Hyundai is het ons doel om het beste te zijn dat we kunnen zijn als autobedrijf, als wereldwijde burger en gewoon als mens. We zijn een groep mensen die ernaar streven om meer te geven om te zorgen, en wat ons allemaal, collectief en individueel, verbindt, zijn deze kernwaarden”
We verwachten dat Hyundai het juiste doet voor ons, de klant.