Al deze auto's rollen uit de fabriek met dezelfde DCT-transmissie en software. Het is logisch om te denken dat welke problemen jullie ook tegenkomen, heel erg aanwezig zijn in elke auto.
Ik ruik een terugroepactie / collectieve rechtszaak die zal volgen.
Ik heb mijn XRT op 12-7-24 in ontvangst genomen.
Bij 2 gelegenheden na ontvangst van het voertuig heb ik een luide knal en geschud van de Santa Fe ervaren tijdens het langzaam achteruitrijden uit een parkeerplaats. De eerste keer wist ik niet zeker of ik iets verkeerd had gedaan, dus ging ik verder.
De tweede keer reed ik achteruit uit een parkeerplaats bij de Hyundai-dealer na navraag over een vroege olieverversing. Deze keer wist ik dat ik het niet was. Ik moest weg voor een andere afspraak, dus belde ik de servicedesk toen ik thuiskwam om hen op de hoogte te stellen van het probleem. Toen werd me verteld dat er een terugroepactie was die de situatie mogelijk zou kunnen verhelpen en maakte ik een afspraak voor 26 juli. Ik heb niet met het voertuig gereden totdat ik het die dag naar het servicecentrum bracht.
De service was terugroepnummer 24-01-055H, TCU-software-update & inspectie op transmissiegeluid of -schade (terugroepactie 263). Ik heb een kopie van het Technical Service Bulletin (9 pagina's) gedownload, dus ik wist dat het even zou duren, omdat het vrij ingewikkeld is. Het probleem is dat de parkeerpal zich vanzelf inschakelde tijdens het rijden.
Terwijl ik op de service wachtte, kon ik de technicus de vereiste update en inspectie door het raam in de wachtruimte zien uitvoeren. Hij leek te weten wat hij deed.
Ik heb verschillende zorgen over deze situatie:
Punt 1. Ik heb het gevoel dat dit nooit had mogen gebeuren, aangezien de terugroepinformatie vermeldt: "Zoals vereist door
federale wetgeving, mogen dealers geen nieuwe voertuigen voor verkoop of lease aan klanten leveren totdat alle openstaande terugroepacties zijn uitgevoerd".
Punt 2. Een deel van de terugroepactie vereist dat de technicus tijdens het proces foto's maakt van bepaalde items om de omvang van externe schade (indien aanwezig) als onderdeel van het record te bepalen. Ik heb kopieën van die foto's voor mijn persoonlijke administratie verkregen.
Punt 3. Ik neem aan dat de terugkeer van mijn voertuig na de service aangeeft dat er geen externe schade is geconstateerd. Ik ben echter bezorgd over interne schade op dit moment. De plotselinge inschakeling van de parkeerpal was zo ernstig dat ik bang ben dat er interne schade kan zijn opgetreden en/of dat er metaalsplinters of -spanen zijn geproduceerd die uiteindelijk een grote storing zouden kunnen veroorzaken waardoor ik gestrand zou raken.
Ik zal waarschijnlijk de transmissieolie/vloeistof aftappen en bijvullen, een monster aan een onafhankelijk oliebepalingslaboratorium verstrekken om te controleren of er metaaldeeltjes aanwezig zijn. Op dit moment kan ik het voertuig niet vertrouwen totdat ik er vrij zeker van ben dat de interne onderdelen niet zijn aangetast.
Ik weet dat Hyundai een bewonderenswaardige aandrijflijn-garantie heeft, maar dat is niet veel troost.